Sign In

FMICBreadCrumbs

​      پرسش های مکرر، وقایه و رهنمود های ​COVID -19

پرسش ها: 

عمده ترین اعراض بیماری کووید-19 کدام ها اند که باید من مراقب آن باشم؟

 1. افراد مصاب به بیماری کووید-19  ممکن با داشتن ویروس برای مدت 1 الی 14 روز، قبل از آنکه اعراض و علایم آن پیشرفت نمایند، احساس مریضی داشته باشند.

2. عمده ترین اعراض عبارت از تب، خستگی ( احساس گرفتگی) و سرفه خشک می باشند.

3. در بسیاری موارد افراد مبتلا به بیماری کووید-19 بدون نیاز به تداوی ویژه از این بیماری شفا یاب می شوند.

4. در برخی موارد ممکن مردم اعراض شدید را ، مانند مشکلات تنفسی، گرفتگی قفس سینه، درد صدری(قفس سینه)، تب غیر قابل کنترل، کبودی لبها و صورت و / یا استفراغ و اسهال دوامدار را تجربه نمایند.

هرگاه من اعراض بیماری کووید-19 داشته باشم و یا مشکوک باشم که من به این بیماری مبتلا شده ام، باید چه کارکنم؟

1. هرگاه شما اعراض را تجربه مینمایید، لطفآ با در نظر داشت رهنمود مسوولین وزارت صحت و مسوولین صحی محلی خویش تماس حاصل نموده و به توصیه های آنها عمل نمایید.

2. لطفآ کارت بیمه صحی خویش را با خود داشته باشید (اگر دارید).

3. لطفآ اقدامات توصیه های قرنطینه را رعایت نمایید.

4. از هرگونه تماس فزیکی با دیگران خود داری نمایید، مثلا (در خانه خویش از داشتن مهمان و اقارب یا رفتن به وظیفه را ترک کنید).

5. اگر شما به تنهایی زنده گی می کنید، لطفآ روزانه با اعضای خانواده ویا دوستان خویش از طریق تلفن، ایمیل ویا پیام های کتبی تماس حاصل نمایید، تا آنها از صحت شما اطمینان حاصل نموده و در مورد حالت شما آگاهی حاصل نمایند.

6. اگر شما با اعضای خانواده خویش زنده گی می کنید، لطفآ خود را تا حد امکان از دیگران در یک اتاق جداگانه قرنطینه نمایید.

حرکات خویش را در داخل اتاق محدود سازید، تا از مصاب ساختن دیگران جلوگیری نمایید، مثلا ( غذای خودرا جداگانه صرف نمایید).

7. یک ماسک صورت یک بار مصرف ویا خانگی بپوشید که در موقع ورود شما به ساحات مشترک، مانند تشناب، بینی  ودهن شمار بگونه کامل بپوشاند.

8.  به طور منظم و مکرر شستن دست های خویش با آب و صابون ادامه دهید.

9. از یک مایع ضد عفونی کننده (بلیچ) و یا سایر مواد شستشوی منزل به منظور ضد عفونی ساختن سطوح در منزل خویش استفاده نمایید. روی سطوحی تمرکز نمایید که بیشتر با آن تماس صورت میگیرند، مانند راه رو، روی میز ها، دستگیر های دروازه و سویچ و ساکت های برق وغیره. ( هنگام ضد عفونی کردن وسایل برقی مطمئین شوید که قبلا برق آنرا قطع نموده اید).

10. هرگاه اعراض شما بگونه فوری پیشرفت مینمایند یا شدت می گیرد به دنبال کمک های طبی باشید ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

11. به شفاخانه و یا کلینیک صحی ساحوی تان راجع به حالت صحی خویش اطلاع دهید و صرف زمانی که از شما خواسته شود به آنجا مراجعه نمایید. با توجه به اقدامات دولت شما در راستای مدیریت پادیمی یا همه گیری کووید-19 ممکن از شما خواسته شود مستقیمآ به یکی از مراکز تسهیلات قرنطینه برویید.

من چگونه می توانم اعراض و علایم بیماری کووید-19 را در خانه تداوی نمایم؟​

 همیشه قبل از منصرف نمودن ادویه جات با یک کارکن صحی مثلا (داکتر، پرستار و یا فارمسست) مشوره نمایید..1

2. هرگاه شما اعراض خفیف، مانند تب درجه پایین ( حرارت 38 درجه سانتی گرید)، سرفه و / یا عطسه را تجربه می نمایید، ادویه جات، مانند پاراستامول، شربت های سرفه و تابلیت های چوشیدنی گلو می توانند راحت کننده باشند.

کوشش کنید تا حداقل ذخیره یک ماهه این ادویه جات ضرورت اولیه را در منزل داشته باشید.

3. از مصرف ادویه ایبوپروفین و یا ادویه ضد التهابی غیر ستروئیدی خود داری نمایید.

4. همچنان کوشش کنید تا حداقل ذخیره یک ماهه ادویه جات امراض مزمن که امکان دارد توسط داکتر معالج شما برای تان تجویز گردیده باشد، مانند ( ادویه جات فشار خون بلند و بیماری شکر ) را در منزل داشته باشید.

5. هرگز از تداوی های مرتبط به بیماری کووید – 19 که شما در مورد آن از رسانه ها و یا شبکه های شخصی شنیده اید، مانند هایدروکسی کلوروکین و یا کلوروکین، استفاده نه نمایید، مگر اینکه توسط داکتر معالج شما تجویز یا توصیه گردیده باشد، چون این ادویه جات دارای عوارض جانبی، مانند ( از دست دادن شنوایی) را به همراه دارد. به خاطر داشته باشید

که در حال حاضر برای تداوی بیماری کوید -19 هیچگونه تداوی مشخص و جود ندارد.

6. مقدار کافی آب ( در حد امکان جوشانده ) و سایر معایعات بنوشید.

7. به اندازه کافی غذا صرف نموده و استراحت نمایید. از شامل ساختن میوه جات و سبزیجات در رژیم غذایی خویش اطمینان حاصل نموده و شبانه حداقل 8 ساعت بخوابید.

8. هرگاه اعراض شما بگونه فوری پیشرفت نموده و شدت می یابد، کمک های طبی را جستجو نمایید ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

 

9. هرگاه شما با یک حالت عاجل روبرو می شوید، به خدمات امبولانس زنگ بزنید، البته در صورتیکه قابل دسترس نباشد ( به رهنمود مسوولین محلی خویش مراجعه نمایید). ​

من چگونه بدانم که چی وقت به شفاخانه مراجعه نمایم و چی وقت در خانه بمانم ؟

1. هرگاه شما اعراض و علایم خفیف، مانند تب با درجه حرارت پایین در حدود 38 در جه سانتی گراد و سرفه داشته باشید، می توانید آنرا در خانه و با استفاده از ادویه جات آرام کننده تا حد ساده علاج یا رسیدگی نمایید، پس باید درخانه بمانید.

2. صرف زمانی به داکتر مراجعه نمایید که اعراض شما بگونه فوری پیشرفت نموده و شدت یافته باشد، و شما نیازمند مراقبت های طبی باشید ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

3. به شفاخانه و یا کلینیک صحی خویش راجع به حالت صحی خود اطلاع دهید و صرف زمانی که از شما خواسته شود به آنجا مراجعه نمایید. با توجه به اقدامات دولت شما در راستای مدیریت پادیمی یا بیماری همه گیر کووید-19 ممکن از شما خواسته شود که مستقیمآ به یکی از مراکز تسهیلات قرنطینه بروید.

4. هرگاه شما یک حالت عاجل را تجربه می کنید، به خدمات امبولانس زنگ بزنید، البته در صورتیکه قابل دسترس نباشد( به رهنمود مسوولین محلی خویش مراجعه نمایید).

5. لطفا کارت بیمه صحی خویش را با خود داشته باشید( اگر دارید).

هرگاه نیاز داشته باشم که به شفاخانه ویا کیلنیک صحی محلی خویش مراجعه نمایم، چه باید بکنم؟​

1.  صرف زمانی خانه خویش را ترک نمایید که اعراض شما بگونه فوری پیشرفت نموده و شدت یافته باشد ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

2. به شفاخانه و یا کلینیک صحی راجع به حالت صحی خویش اطلاع دهید و صرف زمانی که از شما خواسته شود به آنجا مراجعه نمایید. با توجه به اقدامات دولت شما در راستای مدیریت پاندیمی یا همه گیری کووید-19 ممکن از شما خواسته شود مستقیما به یکی از مراکز تسهیلات قرنطینه برویید.

3. هرگاه شما نیاز داشته باشید که به کلینیک صحی محلی  خویش بخاطر مورد که با بیماری کووید-19 مرتبط نباشد مراجعه نمایید، لطفا از قبل با آنها تماس حاصل نموده و وقت ملاقات بگیرید. آنها در مورد چگونگی آن به شما معلومات خواهند داد.

4. هرگاه از شما خواسته شود که به شفا خانه یا کلینیک صحی مراجعه نمایید، در آنصورت قبل از بیرون شدن از منزل با ماسک یا پارچه نخی یا دستمال دهن و بینی تان را بپوشانید. تا حد امکان کوشش کنید تا استفاده از ترانسپورت عامه خودداری نمایید.

5. تعداد اعضای خانواده را که شما را در رفتن با شفاخانه همرای می کنند صرف به یک فرد محدود سازید.

6. هرگاه شما با یک حالت عاجل روبرو می شوید، به خدمات امبولانس زنگ بزنید، البته در صورتیکه قابل دسترس نباشد( به رهنمود مسوولین محلی خویش مراجعه نمایید).

7. لطفا کارت بیمه صحی خویش را با خود داشته باشید (اگر دارید)​

آیا زمانیکه من از یک عضو مریض خانواده خویش مراقبت مینمایم، خودم نیز به اقدامات و موارد احتیاطی ویژه نیاز دارم؟

1. بلی، به عنوان کسی که از یک عضو مریض خانواده خویش مراقبت مینمایید، خیلی ها حایز اهمیت است تا از خود نیز مراقبت نمایید.

2. قبل از تماس با عضو مریض خانواده تان، باید دستکش های محافظتی و ماسک یک بار مصرف یا دستمال را که بینی و دهن شما را بگونه کامل بپوشاند استفاده نمایید.

3. همیشه دست های خویش را بعد از هرتماس به فرد مریض یا هم در سطوح که آن فرد خویش را بعد از هرتماس به فرد مریض یا هم در سطح که آن فرد تماس نموده است، شستسو نمایید ( حتی اگر شما دستکش محافظتی نیز پوشیده باشید).

4. از صحت خود از نزدیک نظارت نمایید، به ویژه از لحاظ بروز تب ( توصیه می شود تا درجه حرارت خویش را روزانه دو مراتبه تست یا آزمایش نمایید). هرگاه اعراض و علایم را تجربه مینمایید، اقدامات مناسب را ( مطابق هدایت ارائه شده در این رهنمود) روی دست گیرید.

5. هرگاه شما از یک حالت صحی مزمن، مانند بیماری شکر و یافشار خون بلند برخوردار هستید، اطمینان حاصل نمایید تا ادویه خویش را مطابق توصیه داکتر معالج خویش استفاده نمایید. بگونه منظم سطح شکر خون و فشار خون خویش را معاینه نمایید و در صورت هرگونه تغییرات به داکتر معالج خویش در زمینه اطلاع دهید.

6. به اندازه کافی غذا صرف نمایید و استراحت نمایید. شامل ساختن میوه جات و سبزیجات را رژیم غذایی خویش اولویت دهید و شبانه حداقل 8 ساعت بخوابید.

7. فعالیت های تان را در منزل بیشتر بسازید، و نیز راه های را جستجو نمایید که بر مبنای آن در منزل از لحاظ روانی و جسمانی به طور با قاعده فعال و سهیم باشید.

8. به شستشوی منظم و مکرر دست های خویش با آب و صابون ادامه دهید. با دست های ناشسته به چشم ها، بینی و دهن خویش تماس حاصل نکنید ( به عنوان یک قاعده عمومی، از تماس به صورت خویش خود داری نمایید).

9. از هرگونه تماس فزیکی با دیگران خودداری نمایید، مثلا ( در خانه تان از داشتن مهمان خودداری نمایید، خانه خویش را به مقصد دیدن دوستان و اقارب و یا رفتن به وظیفه ترک نه نمایید).

10. هرگاه اعراض شما بگونه فوری پیشرفت یا شدت می یابد، به دنبال کمکهای طبی باشید ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

11. هرگاه شما با یک حالت عاجل روبرو می شوید، به خدمات امبولانس زنگ بزنید، البته در صورتیکه قابل دسترس

نباشد ( به رهنمود مسوولین محلی خویش مراجعه نمایید).

من چگونه می توانم از انتشار ویروس در منزل خویش جلوگیری نمایم؟

1. هرگاه افرادی در خانواده شما اعراض و علایم را تجربه مینمایند، آنها را از دیگران جدا نگهداشته در یک اتاق جداگانه تجرید ( قرنطینه) نمایید. حرکات آنها را در داخل اتاق محدود سازید، تا از مصاب ساختن دیگران جلوگیری نمایید مثلا ( غذایی باید در اتاق جداگانه صرف شود). فرد مریض هنگام ورود به ساحات مشترک، مانند دهلیز، روی حویلی یا تشناب، باید بینی و دهن خویش را بگونه کامل با ماسک یکبار مصرف باید بپوشانند.

2. به شفاخانه و یا کلینیک صحی راجع به حالت صحی خویش اطلاع دهید و صرف زمانی که از شما خواسته شود به آنجا مراجعه نمایید.

3. با دست های ناشسته به چشم ها، بینی و دهن خویش تماس نگیرید ( به عنوان یک قاعده عمومی، لطفا از تماس به صورت خویش خودداری نمایید).

4. زمانیکه سرفه می کنید و یا عطسه میزنید، دهن خویش را توسط یک دستمال کاغذی را در داخل یک باطله دانی سرپوشیده انداخته و به ادامه آن دست های خویش را شستشو نمایید (لطفا در روی دست های خویش سرفه نکنید).

5. از مایع ضد عفونی ساختن سطوح در منزل خویش استفاده نمایید.

روی سطوحی تمرکز نمایید که بیشتر با آن تماس صورت میگیرند، مانند راه رو، روی میزها، دستگیر های دروازه و سویچ و ساکت های برق و غیره.

6. هرگاه اعراض و علایم شما بگونه فوری پیشرفت مینمایند یا شدت می گیرد به دنبال کمک های طبی باشید ( به فهرست ارائه شده در فوق مراجعه نمایید).

7. از شریک ساختن اسباب و وسایل، مانند روی پاک و ظروف و سایر اشیا و وسایل شخصی تا حد امکان خودداری نمایید.

8. از صحت خود و اعضای خانواده از نزدیک نظارت نموده و در صورتیکه کدام از آنها از خود اعراض و علایم چون سرفه، تب و یا مشکلات تنفس نشان دهند، اقدامات مناسب را روی دست گیرید.

(با مسوولین صحی ساحوی تان تماس حاصل نمایید).

9. از هرگونه تماس فزیکی با دیگران خودداری نمایید، مثلا ( در خانه خویش از داشتن مهمان خودداری نمایید، از خانه خویش به هیچ وجه به مقصد دیدن دوستان و یا اقارب بیرون نشوید).

(DNR) چگونه می توانم از کسی که دستورات پیشرفته یا سند حقوقی را در خانه دارد مراقبت نمایم؟​

1. موجودیت یک دستورالعمل پیشرفته ویا حکم عدم احیاء در منزل 

DNR را تائید نمایید. از موجودیت نسخه های اسناد مرتبط به این موضوع را جهت در خواست برای حفظ مدرک خویش با خود حفظ داشته نزد خود نگهدارید.

2. کوشش کنید تا آکسیجن در اختیار داشته باشید. کلکین های خانه را باز نگهدارید تا زمینه تهویه گسترده

(ورود هوای تازه) فراهم  گردد.

3. ادویه ها را مطابق توصیه داکتر معالج فرد مورد نظر تطبیق نمایید.

4. اشخاص مورد نظر را راحت نگهدارید، اما آنها را در صورت امکان تجرید و در اتاق جداگانه نگهدارید. حرکات آنها را در داخل اتاق محدود سازید، تا از مصاب ساختن دیگران جلوگیری نمایید، مثلا ( غذا های شان باید داخل اتاق جداگانه صرف گردد). فرد مریض باید یک ماسک صورت یک بار مصرف و یا خانگی بپوشد، به خصوص در موقع ورود به ساحات مشترک، مانند تشناب دهلیز یا حویلی به گونه که بینی و دهن شان را بگونه کامل بپوشانند.

5. رهنمود وزارت صحت و مسوولین صحی ساحوی خویش را پیرامون جلوگیری از انتشار بیماری کووید -19 جدآ رعایت نمایید، مانند خودداری از تماس فزیکی با دیگران، شستن منظم و مکرر دست ها با آب و صابون، عدم تماس با روی، ضد عفونی نمودن سطوح منزل، استفاده از دستمال یک بار مصرف جهت سرفه و غیره.

6. از صحت خود و اعضای خانواده از نزدیک نظارت نمایید و در صورتیکه هرکدام آنها از خود اعراض و علایم چون سرفه، تب و یا مشکلات تنفسی نشان دهند، اقدامات مناسب را ( مطابق هدایت ارائه شده در این رهنمود) روی دست گیرید.

چه زمانی باید قرنطینه خود و / یا خانواده ام را پایان دهم؟​

1. شما می توانید بعد از 14 روز به قرنطین خویش خاتمه بخشید،

البته هرگاه شما طی 72 ساعت ( سه شبانه روز مکمل بدون مصرف ادویه ) از خود اعراض و علایم چون تب نشان ندهید و سایر اعراض به کلی بهبود یافته باشند. ( با مشوره و توصیه دکتران و مسوولین صحی ساحوی تان).

2. بعد از آنکه از قرنطین خارج شدید، هنوز هم لازم است به حفظ فاصله خویش با دیگران ادامه دهید.

3. هرگاه با گذشت 14 روز هنوز هم مریض هستید، برای دریافت توصیه های لازم با دکتران معالج و / یا شفاخانه یا کلینیک صحی خویش تماس حاصل نمایید.

4. قبل از رسیدن به شفاخانه و یا کلینیک صحی، لطفا به آنها اطلاع دهید و صرف زمانی به آنجا مراجعه نمایید که از شما خواسته شده باشد. با توجه به اقدامات دولت شما در راستای مدیریت پاندمی یا همه گیری کووید – 19 ممکن از شما مطالبه شود مستقیمآ به یکی از مراکز قرنطینه برویید.

​ 

دستورالعمل ها برای مراقبت از افراد مشکوک و یا مصاب به ویروس کرونا در منزل تان 

کدام موارد احتیاطی را باید در خانه انجام دهیم؟
  • در یک اطاق تنها با تهویه مناسب بمائید.
  • از فضا های مشترک خود داری نمائید.
  • همیشه از ماسک های جراحی استفاده کنید، اگر ماسک با لهاب دهن تان آلوده شد فورا تبدیل نمائید. 
  • هنگام سرفه دهان خود را با یک دستمال بپوشانید و فورا آن دستمال را در زباله دانی بیندازید.
  • دست های خود را همیشه با آب و صابون ویا ضد عفونی کننده تمیز نگهدارید.
افراد که از من مراقبت میکنند باید چه احتیاط های را مد نظر بگیرند?
  • فقط افراد سالم بدون کدام مشکل صحی می توانند از شما مراقبت کنند.
  • فرد مراقبت کنند در زمان مراقبت از شما زمانی که دریک اتاق با شما هستند، باید از ماسک جراحی استفاده نماید.
  • در زمان اسفتاده از ماسک نباید آن را لمس و یا دست زد. 
  • هنگام که ماسک را بر میدارید باید از بند های آن گرفته  و کشیده شود به جلو آن دست تان را لمس نکنید.
  • ماسک باید بلافاصله پس از استفاده دور انداخته شود.
  • بعد از برداشتن ماسک دستها باید بلافاصله با آب و صابون شسته شود 
  • همچنین همیشه دست ها باید با آب و صابون ویا با مایع ضد عفونی ضد عفونی گردد.
افرادی که من با آنها زندگی میکنم باید چه پیشگیری های انجام دهند؟
  • هنگام که علایم در وجود شما دیده شد باید از ملاقات با سایر افراد خود داری نمائید.
  • اعضای خوانواده باید در اوطاق های دیگر بمانند، درصورت که ممکن نباشد حد اقل فاصله یک متر باید حفط شود.
  • دست ها باید قبل ویا بعد از تهیه غذا، قبل یا بعد از سرف غذا، قبل یا بعد از رفتن به دست شوی یا هروقت دیگر که کاری انجام میدهید با آب وصابون شسته شود. 
چه ترتیبات نیاز است که در خانه باید گرفته شود؟
  • از ظروف و لحاف های شخصی استفاده نمائید.
  • از حمام جداگانه استفاده نمائید، درصورت که ممکن نباشد، بعد از هر بار حمام کردن  باید کاملا ضد عفونی گردد. 
  • سطل زباله دانی باید با پلاستیک منظم پوشیده شود، در صورت که میخواهید این سطل زباله را به زباله دانی عمومی انتقال دهید باید پلاستیک زباله دار سرش کاملا پیچیده شود وبعد انتقال داده شود.
  • هنگام که میخواهید مکانی را ضد عفونی کنید باید از دست کش های یک بار مصرف استفاده کنید، بعد آن دستکش باید دور انداخته شود و دست ها با آب وصابون و یا ضد عفونی تمیز گردد.
  • اگر یک سطح کثیف است، باید قبل از اینکه ضد عفونی شود از کدام مواد تمیز کننده دیگر پاک شده و بعد از آن ضد عفونی گردد.
  • برای تمیز کردن و یا ضد عفونی کردن از محلول سفید کننده و آب استفاده نمائید، طوریکه یک حصه محلول و 99حصه آب را مخلوط کرده و از آن تمام خانه مثل میز، حمام، فرنیچر و هر آن لوازم که با آنها ممکن به تماس شوید را ضد عفونی کنید. 
  • اگر از دست کش برای بار دیگه هم استفاده می کنید بهتر است که روی آن با پلاستیک پوشیده شود و از آن دست کش جداگانه مراقبت شود،
  • ضمنا تمام لوازم یا کالا استفاده شده از غیر استفاده شده ها به صورت جداگانه نگهداری شود.
  • از تماس بدن و لباس تمیز تان با مواد یا مکان های آلوده جلوگیری نمائید.
  • لباس ها ، روتختی ، حمام و دستمال دستی و غیره را با استفاده از صابون و آب یا ماشین لباسشویی در دمای 60-90 درجه سانتیگراد با مواد شوینده خانگی معمولی بشویید و کاملاً خشک کنید.​
اگر شخصی که با او ملاقات کرده ام و بعد علایم پیدا کند ، چه کاری باید انجام دهم؟
  • از آنها بخواهید که به زود ترین فرصت برای معاینه  به داکتر نزدیک منطقه خود دیدار کند. 
 اگر علایم در و جود شما دیده شد چکار باید بکنید؟
  • اگردر وجود خود علایم COVID-19 را احساس کردید فورا به شماره 116 به تماس شوید و طبق رهنایی آنها عمل کنید.


Avoid close contact and shaking hands with sick persons.

Clean your hands frequently with soap and water or use alcohol based hand rub.

Do not touch your eyes, mouth or nose with unwashed hands.

Avoid any close contact  with wild animals.

Cover your nose and mouth with a paper towel while coughing or sneezing.                                                                                                                                         for Downlaod Click on below file


​با مراعات نمودن نکات ذیل خود و دیگران را در مقابلویروس کرونا محافظت نمایید

از هر نوع تماس نزدیک و دست دادن با افراد مریض خودداری نمایید. 
دست های تان را مکرراً با آب و صابون یا مواد ضدعفونی 
 
از لمس کردن چشم، دهن و بینی تان خودداری نمایید.
از هر نوع تماس نزدیک با حیوانات خودداری نمایید
.
 در هنگام عطسه یا سرفه،  بینی و دهن تان را با دستمال کاغذی بپوشانید.

    سوالات عمده درباره ویروس کرونا جدید
برای دانلود روی فایل کلیک نمائید.pdf


د لاندنیو ټکو په پام کی نیولو سره خپل ځان او نور 
د کرونا ویروس په مقابل کی وساتی ​

د ناروغو کسانوسره له نږدی اړیکو اولاس ورکولو ډډه وکړی .
تل خپل لاسونه په صابون یا میکروب ضد توکو ومینځی. 
خپل لاسونه په سترګو، پزه او خوله مه وهی.
د کور نه د باندی ژویو سره له نژدی اړیکو ډډه وکړی.
د ټوخیدو او پرنجیدو په وخت کی له کاغذی دستمال نه کار واخلی.

ssssss.jpg